Posted on

Hoe kun je je stofwisseling verhogen?

Stofwisseling verhogenStofwisseling verhogen

Stofwisseling wil zeggen; het door het lichaam omzetten van voedingsstoffen in energie of lichaamsweefsel of andersom, het omzetten van lichaamsweefsel in energie. Het wordt ook wel metabolisme genoemd. De snelheid waarmee dit gebeurt kan per persoon en per omstandigheid verschillen. Een snel metabolisme draagt bij aan een slank postuur en een traag metabolisme aan zwaarlijvigheid.
De verschillen in snelheid van stofwisseling worden beïnvloed door een aantal factoren:

Stofwisseling verhogen: Spiermassa  
Spieren verbruiken zowel in rust als tijdens inspanning meer energie dan vetweefsel. Iemand met veel spiermassa heeft dus een sneller metabolisme en hogere energiebehoefte dan iemand met veel vetmassa of iemand met weinig vet- en weinig spiermassa. Je lichaamssamenstelling bepaalt voor ruim 80% je ruststofwisseling.
Stofwisseling verhogen: Geslacht 
Mannen verbranden sneller energie dan vrouwen. Dit komt voornamelijk door de grotere hoeveelheid spiermassa bij mannen. Een vrouw van 60kg heeft gemiddeld 6% minder energie nodig dan een man van 60kg.
 
Stofwisseling verhogen: Activiteitenpatroon 
Tijdens beweging en sport is de stofwisseling verhoogd. Maar heb je intensief gesport, dan verbruik je ook na het sporten nog enkele uren meer energie dan iemand die niet heeft gesport. Hoe intensiever de sportactiviteit is geweest en hoe langer deze heeft geduurd, des te langer vindt er nog ‘naverbranding’ plaats.

Het volledige artikel lezen en nog meer tips ontvangen voor het verhogen van je stofwisseling?

Gratis Proeftraining

Personal Training – Voeding – Coaching

Maak nu een afspraak

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *