Posted on

Zelfacceptatie tip 2 – Focus op waar je invloed op hebt

Hoe kunnen we deze zelfacceptatie bereiken? Hieronder manier 2.

Denk eens aan al de zorgen die je in je leven hebt en doe je ogen eens dicht. Welke gedachten kwamen er naar boven?

Doe dit nu opnieuw. Echter, maar nu alleen aan de gedachten die je hebt op dit moment. Op het moment dat je dit leest. Alle ervaringen die je tegen zult komen tijdens het lezen van deze paar zinnen.

Bij de eerste opdracht dacht je misschien aan de torenhoge schuld die je hebt en de deurwaarders die morgen je huis leeg komen halen.

Had je dit ook moeten voelen bij de tweede opdracht? Nee, want je was dit artikel aan het lezen en dat heeft niks te maken met die deurwaarders van morgen. Die deurwaarders waren er ook niet op het moment dat je dit aan het lezen was? Je had hoogstens mogen denken aan een geur die je niet lekker vond ruiken of een gekneusde teen die pijn deed.

Je afbraakstem zou ongetwijfeld de deurwaarders erbij halen om je weer een slecht gevoel te geven. Hij zou het verleden en de toekomst erbij halen. Levensluststem zal dit niet doen. Hij zal gedacht hebben; ik ben lekker een boek aan het lezen op mijn bed, terwijl de zon mijn kamer in schijnt. Ik ruik nog de geur van het ei dat ik daarnet gebakken heb. Vergelijk die twee stemmen nu eens? Merk je niet dat de levenslust stem veel aardiger voor je is.

Het heden is het enige waar je direct invloed op hebt en daarom moet je daarop op focussen. Ik snap ook dat als je huis morgen leeggehaald wordt, dat je daar dan mee bezig bent.

Er is echter een verschil tussen eraan denken (jezelf pijn doen, terwijl je niet helpt) en actie ondernemen. Het huis werd leeggehaald omdat we een torenhoge schuld hadden. We kunnen waarschijnlijk niet meer voorkomen dat ons huis leeggehaald wordt. Wel kunnen we regelen dat we ergens anders onderdak vinden. Of geld gaan verdienen, zodat we snel weer een dak boven ons hoofd kunnen krijgen. Dit heet proactief handelen. Dit is het tegenovergestelde van reactief handelen. Proactieve mensen ondernemen actie om te zorgen dat ze krijgen wat ze willen (een dak boven hun hoofd). Reactieve mensen wachten tot het gebeurd. Gevolg is dat proactieve mensen vaak krijgen wat ze willen en reactieve mensen vaak blijven wachten tot ze een ons wegen.

[related_posts_by_tax]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *